Uw administratie regelen bij ziekte of overlijden
Een overlijden is altijd een heftige maar ook een hectische gebeurtenis in ieders leven, waarbij emoties een begrijpelijke rol spelen. De administratieve afhandeling hiervan, is dan iets waar iedereen ‘noodgedwongen’ en tegelijkertijd mee wordt geconfronteerd. Wat is er al geregeld en wat moet er nog gebeuren?
Via mijn gesprekken met uitvaartcentrums Monuta en Zuylen in Breda werd mij bevestigd, dat de benodigde administratie vaak niet op orde is en dat deze regelmatig in stapels op tafel liggen of zelfs in schoenendozen zitten. Veelvuldige reacties naar de uitvaartverzorgers zijn: ‘ik weet niet waar alles ligt, mijn partner deed dit altijd…. Kijk zelf maar…
Wijzigingen en annulering die o.a. aan bod komen kunnen zijn:
Bankrekeningen, Verzekeringen, hypotheek en pensioenverstrekker
Inschakelen van een makelaar voor het te koop zetten van iemands huis en de bijbehorende aanmelding hiervan.
Tenaamstellingen wijzigen en regelingen treffen met diverse officiële instanties, zoals gemeente, belastingdienst en nutsbedrijven.
Annuleren van abonnementen en lidmaatschappen verenigingen
Andere zaken die in de 1e week na overlijden aan bod komen:
Het informeren van de werkgever
Gesprekken regelen met de notaris die uw testament behandelt
Had de overledene een auto? U als erfgenamen dienen binnen vijf weken het kentekenbewijs naar uzelf te hebben overgeschreven.
Social media